cancerborjantillslutet.blogg.se

Min stora kärlek och mannen i mitt liv, har drabbats av det värsta - en obotlig och aggressiv hjärntumör (Glioblastom multiforma, grad 4). Denna blogg kommer att handla om mig, antagligen blir den inte så positiv, men det blir min "ventil" - i en vardag som tagit en drastisk vändning. Tillägg: Den 4/6-2019, vid klockan 16 på eftermiddagen, så somnade mitt livs kärlek in. Lugnt och stillsamt med mig och barnen närvarande. Efter 400 dagars kamp mot sjukdomen, så orkade hans kropp inte mer.

Livet är det som pågår här och nu

Publicerad 2022-04-24 22:41:47 i Allmänt,

Man ska vara snäll emot sig själv, so they say....
Lättare sagt än gjort ibland. Funderade mycket på det under gårdagen. Vaknade vid 9.30, frukost framför TV:n - och där blev jag kvar till 12. Då tog jag mig i kragen och packade bilen proppfull med saker som skulle till återvinningscentralen, därefter åkte jag till gymmet och körde ett pass, sedan handlade jag. Efter det förbi ÅVC och tömde bilen på allt skit. Till mamma och hälsade på. Hem och sopade ut allt grus som låg utanför muren - ut i gatan, med förhoppningen att det ska bli uppsopat snart. Sedan klippte jag rosbuskarna, rensade lite rabatter, krattade gräsmattan som var full med löv, körde även ett par tvättmaskiner.

......men sedan, när jag funderar över dagen och vad jag har gjort - så är den spontana tanken som dyker upp, att jag "bara" har suttit i soffan hela dagen.....
Jo, jo - precis - det där med att vara snäll emot sig själv - man kan lugnt säga att det är ett av mina förbättringsområden.
 
För någon vecka sedan promenerade jag till St. Görans sjukhus på Kungsholmen, från Blekingegatan på Södermalm ToR, det blev dryga milen (japp - fick som vanligt skavsår). Det var en alldeles underbar dag, så jag tog lite kort i Kronobergsparken, och en sak slog mig när jag tittade på dom:
 
........att efter varje uppförsbacke, där mycket kan kännas tungt och jobbigt.....
 
.....så kommer en nedförsbacke, där allt känns lite enklare, lite mindre jobbigt......
 
.....men att det däremellan faktiskt kan vara alldeles fantastiskt också💗
 

Idag, för 34 år sedan, blev Uffe och jag ett par. Vi kom liksom överens om det datumet, som det ”officiella”. Det var det datumet som Uffe hade kört hem mig från stallet på kvällen (där vi några veckor tidigare setts för första gången). 
Jag red en häst som stod i ett litet stall, på en större gård. En häst jag skulle tävla åt en bekant. Uffe red en annan häst, i ett lite större stall, på gården. Han red den då och då, mellan turnéerna (detta visste jag såklart inget om just då). Han hade, under sin tonårstid, varit engagerad i en ridskola i Hedemora – vilket jag såklart inte heller visste något om.

Jag skulle rida iväg till ett ridhus en bra bit bort, och träna. Ägaren till hästen jag red, hade tydligen sagt till Uffe att jag i princip var en OS-ryttare, som skulle tävla hennes häst....man kan lugnt säga att det var en kraftig överdrift.
Uffe beslöt sig iaf för att åka med henne, till ridhuset för att se mig träna. Det var första gången jag såg honom och jag tror inte vi pratade alls, jag körde mitt träningspass och sedan red jag hem igen.

Sedan sågs vi då och då, i stallet, de följande dagarna och började prata. Jag var av den uppfattningen att han var intresserad av en av de andra tjejerna i stallet – och dessutom var han ju så sjukt snygg (slingor och allt), och världsvan, så inte trodde jag att han kunde vara intresserad av en grå liten mus som mig.
Det visade sig, till min stora lycka, att jag hade fel.
Och kvällen då han körde hem mig, så är min version att han kysste mig.....hans version var att jag kastade mig om halsen på honom (jag som var så blyg på den tiden....). Då han inte kan säga emot, så är såklart min version den rätta.

 6 månader senare flyttade vi ihop, förlovade oss och köpte häst, och sedan har det varit VI.

Det går inte fort, men så sakteliga anammar jag det faktum att det numera bara är ett ”jag”, när det kommer till förhållanden. Ju fortare jag tar det till mig, ju fortare kommer jag att LEVA livet tror jag. Att inte acceptera faktum, innebär nog att jag får svårt att leva, på riktigt LEVA livet.
Jag stänger såklart inga dörrar – men stackars den mannen som ev. fastnar för mig, han får det fan inte lätt kan jag säga, haha🤣. När man var ung var man liksom anpassningsbar på något sätt – det kan jag säga att jag inte är nu.....haha – är dessutom sjukt kräsen....expert på att sitta på fika/vin dejter och leta fel på den stackars mannen....🙄
Nästan som när man köper häst – den måste genomgå en veterinärbesiktning innan köp.
Veterinären klämmer och känner igenom hästen, kollar psyket etc, och jag som köpare vill se hästen röra på sig, se att den har ett vackert, taktmässigt steg mm....

Jag säger det igen – STACKARS de män som träffar mig.....😅

 

 
Tack vare allra bästa Sören, så hade Pontus och jag förmånen att få se Mellofinalen på plats på Friends arena
 
....och grannkatten kommer fortfarande och våldgästar oss. Han har en viss förkärlek till min dator, oavsett om den är stängd eller öppen. Han kliver gärna rakt över tangentbordet om möjlighet ges 😂
 
Om bara kära sonen kunde ha kostym lite oftare....han klär så sjukt bra i det!
Såååå lik Uffe 
 
Utnyttjat det sista av min 50-årspresent, med en avsmakningsmeny på Operakällaren. Vilken fantastisk kväll och så vansinnigt gott. Pontus har aldrig gillat vin - som jag har försökt. Han älskar ju god mat, och jag har försökt förklara att det tillsammans med vin blir ÄNNU bättre - men icke!
Nu fick han, för första gången smaka champagne - och DET gillade han....bäddar exklusiva vanor😱😳😅
 
Detta är alltså "bara" brödet till maten.....
 
....och smöret......
 
Till ägget med tryffel serverades deras egen nubbe.....
 
 
Pub Gröna huset i Tungelsta, rekommenderas varmt, inte bara för att Elin arbetar extra där, utanför att det både är ett mysigt ställe OCH att det serveras god och fräsch mat där.
 
Stort tack till Martin, som tänker på mig, och skickade mig en fråga om jag ville sitta med i en VIP loge under "Hela Sverige Skramlar", på Globen. En fantastisk konsert, men magiska artister. Kul också att få träffa så många av Uffes kollegor igen💗
Och jag gillar att jag numera väljer att säga JA till saker, mkt oftare än vad jag gjort tidigare!
 
En superbra konsert med Lena Ph, var Kicki och jag på också. Inklusive en skön promenad från Cirkus till Södermalm efteråt.
 
Fixade lite påskris till mammas rum också - självklart ska det vara rosa fjädrar.....😂
 
....och icke att förglömma en liten påskpresent till alla kollegor 👌
 
En sväng till fina svärmor, som tyvärr är väldigt sjuk, har jag & barnen hunnit med också.
Under de 35 år, som jag har åkt upp till henne i Hedemora, så har ALDRIG bommarna varit nere vid den här järnvägsövergången - men någon gång ska ju vara den första....
 
Barnens härliga kusiner, kom upp till sin farmor, dagen efter vi anlänt. Blev en jättetrevlig lunch & fika. Tyvärr orkade inte svärmor sitta med, men hon var med ändå, om än från sängen💖
 
Årets första maskrosor (iaf som jag sett.....)😣
 
Grannkatten skrämde skiten ur Elin....hon hade precis parkerat hemma, efter att vi varit ute och övningskört...hon hinner bara slå av tändningen, och sedan hoppar han upp på motorhuven, och hon skriker rakt ut....
 
 
Pontus lyfte över honom till sin bil - men där trivdes han inte alls, det ska tydligen vara Saab och inte Volvo 🤣
 
Hittade en kompis när jag krattade löv 🙃
 
 
Årets första glas rosé intaget också, på Malmen såklart....innan Kicki, jag och ett gäng tjejer till, gick på SoulTrain vid Medis.
 
Pontus och jag tog med mamma till det lokala, mysiga fiket "Med Mig" - där hade dom gjort fina bordsnummer man fick med sig när man beställt vid kassan. Finurligt och vackert.
 
EFTER att vi fikat gick vi till Gröna Huset, för att hälsa på Elin som jobbade. Mamma ville ha vin, Pontus en öl....och själv körde jag.....😏
 
Kvällens middag.....killingkorv som jag inhandlade på julmarknaden på Gålö.....spännande smaker kan jag lova. Det doftade en del glögg när jag stekte den, men vitlöken tog över rent smakmässigt.
 
En middagsdejt har jag varit på också.....väldigt trevlig sådan, mitt i veckan, på en restaurang med otroligt god mat, Le Rustique....med efterföljande drink på Östermalm (och JA - jag klev upp 5.45, som vanligt dagen efter, för att jobba....om än extremt trött 😅)
 
En helg har tillbringats med att tömma mammas hus som nu ska ut på försäljning. Så otroligt mkt saker, helt galet. Tror vi tog hand om kanske 10%, resten är kvar. Det får ett företag ta hand om, städa ur allt, sortera och göra en flyttstädning.
Det tar på krafterna rent mentalt, att göra en sådan sak. Så mkt saker man hittar, så mkt minnen....😢
 
Livet är det som pågår här och nu, det är inte varje dag, timme och minut som jag tar det till mig, men det blir oftare och oftare.
Och något som gör mig glad är att man kan få nya vänner, trots att man faktiskt börjar närma sig vuxen ålder....
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela