cancerborjantillslutet.blogg.se

Min stora kärlek och mannen i mitt liv, har drabbats av det värsta - en obotlig och aggressiv hjärntumör (Glioblastom multiforma, grad 4). Denna blogg kommer att handla om mig, antagligen blir den inte så positiv, men det blir min "ventil" - i en vardag som tagit en drastisk vändning. Tillägg: Den 4/6-2019, vid klockan 16 på eftermiddagen, så somnade mitt livs kärlek in. Lugnt och stillsamt med mig och barnen närvarande. Efter 400 dagars kamp mot sjukdomen, så orkade hans kropp inte mer.

När tar det slut.....?

Publicerad 2021-04-29 23:36:50 i Allmänt,

Jag ser så otroligt mycket fram emot den dagen där jag kan säga:

- Glaset är halvfullt
- Jag är kär
- Livet är underbart
- Jag har en massa härliga framtidsplaner
- Jag är lycklig

…eller bara helt enkelt kunna svara på frågan ”Hur är det”, med ”Det är bra” – och verkligen mena vad jag säger.

Som om man har förlorat på något sätt….så känns det när man återigen ramlar ner i ett så svart hål att man blir sjukskriven. Tack och lov bara 50%. Det var under Påsken som allt kraschade igen, som allt kom ikapp, som det helt enkelt blev lite för mycket.

Det händer så mkt skit i mitt liv just nu, som jag verkligen hade velat slippa. Saker som jag inte kan styra över, och i det läget känns saknaden oöverstiglig. Min klippa, som jag alltid kunnat prata med allt om och som alltid hade så bra svar och vettiga resonemang på allt…..som jag hade behövt honom att bolla alla krångliga saker med just nu. 

Dessutom hade det känts tryggt att ha en man i huset då jag känner mig lite utsatt för tillfället, men jag hoppas det ger sig vad det lider.😔

Försöker hitta glädjeämnen i vardagen, men helt enkelt är det inte. Känns mest som om man befinner sig i limbo, väntandes på sprutan med stort S. 3 tillfällen med lungorna fulla med blodproppar (och äter nu blodförtunnande), gör dock att jag helst inte tar Astras vaccin. Det vaccin med lägst risk för proppar/blödning håller jag tummarna för.

Min lilla mammas alzheimer eskalerar fort, tycker så förtvivlat synd om henne. För ett par veckor sedan ringde hon mig en lördag vid 22 på kvällen och var alldeles förtvivlad, hon hade stäng in sig i sovrummet för det var 2 män i hennes vardagsrum. Sonen och jag åkte dit. Väl där så är hon jätteskärrad, men det var såklart inga män där. När jag frågade henne om det så sa hon att de inte hade varit inne, utan ute i trädgården…. Sonen gick ut och kikade överallt men det var tomt.
Hon lugnade ner sig och vi åkte hem så småningom, och hon gick och lade sig.

När jag var hos henne igår så tog hon själv upp problemet med att hon ”ser” personer (verkar bara vara män), personer hon inte känner igen (men ibland kan hon se sin avlidne man). Just som vi sitter och pratar om hur läskigt det måste vara, så säger hon ”titta – nu sitter han där”, och pekar på fotpallen. Vi pratar om att det bara är hjärnspöken, men tyvärr så glömmer hon lika fort igen. Men det måste vara otroligt läskigt att ”se” främmande människor i sitt hus.

Det blir dock en otrolig stress, att känna att man själv mår så dåligt att man inte räcker till, till andra – som också mår dåligt. 
Men tids nog så ska nog allt lösa sig, och jag ska kunna finnas där för andra.
Kan dock inte hjälpa att bli orolig för att min nuvarande oförmåga att finnas för andra, i förlängningen gör att de ska tröttna på mig…..
Jag vet ju hur det var när Uffe blev sjuk, och även efter att han somnat in, hur en del vänner bara ”försvann”. Men i rättvisans namn så ska dock tilläggas att det fanns en del som tillkom, som verkligen har klivit fram – och jag är SÅ glad och tacksam för det – ni är guld värda.

Förvirrad & glömsk är annars ett normaltillstånd för mig just nu känner jag. Känns som om jag gör allt flera gånger, för att vara säker på att det blir rätt och riktigt.
Det tar tid kan jag säga…..vet inte hur många gånger jag läser igenom ett jobbmail (och privat också för all del) innan jag skickar det, för att jag inte litar på min egen förmåga att göra saker rätt.

Som ett exempel på min förvirring –i fredags skulle 2 kollegor komma hem till mig (de vet om min situation), jag röjde undan, drog upp golvvärmen lite på Bryntes Backstage så att vi skulle kunna sitta där på kvällen, och dukade matbordet (de skulle ta med hämtmat). Vid 18.30 började jag bli lite orolig (de skulle komma vid 18) så jag skrev på messenger och frågade om det hänt något….skriver igen…och igen….tills jag får svar att det ju var på lördagen vi skulle ses
Blev så otroligt less på mig själv, hade dessutom fått ett dåligt besked under dagen så jag kände mig verkligen under isen. Men det var bara att bryta ihop och ta nya tag.

Lördagen tillbringades hos fina svärmor i Hedemora. Trots den eländes cancern så var hon pigg. Vi (Pontus & Elin var med) åkte till Elsa Anderssons konditori i Norberg och åt en god lunch och köpte med bakelser. Väl tillbaka i Hedemora så blev det fika och flera omgångar Rummikub – Elin var en hejare på det. Jag, som var nybörjare, var såklart sämst…

Vi köpte med oss en hel del gott från Elsa Anderssons (vill bara påtala att vi är 4 personer som handlat, det är inte bara mina bakelser....😉)

 
Japp!!!
 
 
Katter kan verkligen konsten att njuta, både ut och in och bak och fram😀
 
 Pärlan har gått igenom sin första besiktning med bravur👌
 
 JAPP på den också
 
Den här pinglan sprang jag på, på gymmet. Vi har tre gemensamma nämnare, Cornelia och jag, vi gillar tatueringar, vi bor i Haninge och vi har varit med i Sofias Änglar.....ja - och så gillar vi träning också💪
 
......lite annorlunda chips kan man lugnt säga....
Gott? Njae, men de gick absolut att äta....men köper nog inte igen.... 
 
 Inte lätt att se vad som är snöflingor och vad som är grannens fantastiska magnolia
 
 ...och ibland dyker det upp ljusfenomen på himlen - kanske var det Uffe & Bullen som busade lite från ovan 💕
 
JAPP, på den med💜
 
 
.....och nu, när jag precis suttit och ”kräkts” ur mig här i bloggen, så får jag vet att min mamma har ramlat hemma och nu befinner sig på akuten på SöS - och där är man inte välkommen i Coronatider.....japp - livet leker verkligen - NOT

KRAMA LIVET.....hoppas ni lyckas, för egen del känns det som om jag kämpar i motvind just nu.....

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-04-30 21:41:06

Styrkekram - känner så med dig! Trevlig helg Med vänlig hälsning, Carina

Svar: Tack snälla & kram tillbaka
Helena Brynte

Postat av: Katarina

Publicerad 2021-05-07 14:54:22

Kram 🥰

Svar: KRAM
Helena Brynte

Postat av: Jasmine

Publicerad 2021-05-08 20:00:59

På bilden ser jag en jättestor ängel med utsträckt armar .. tror de är en hälsning. Att du har en skyddsängel till allt. Där uppe. Du oroar dig mkt och de händer saker. Kopplar ihop bilden med det du beskriver i din blogg. Har alltid varit lite av det andliga .. haft ett öga för sånt. I nornerg ligger min älskade dotter begravd. Hon var inte fullmånen. Andersson café är jätte bra. Hörs från en tjej i Dalarna.

Svar: Vilken fin tolkning av bilden.Jag hade aldrig sett den på det viset om jag inte hade fått ditt meddelande.
Beklagar verkligen det som hände din dotter
Helena Brynte

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-05-08 20:03:40

Blev lite stav fel då jag inte såg hela rutan 🙃 Hon var inte fullgången skulle det stå. Dog 18veckor gammal. Häls en tjej i Dalarna 😄

Svar: Usch så ledsamt och hemskt.(Har du och jag setts någon gång......?)

KRAM
Helena Brynte

Postat av: Jasmine

Publicerad 2021-05-08 20:05:53

Ursäktar stav fel. Såg inte hela rutan och mim mobil stavar om

Postat av: Yolanda - Kreativ text, vardag, alternativt fotografi

Publicerad 2021-05-26 19:18:50

Jag brukade spela mycket Rummikub med familjen när jag var liten.. Och fortfarande ibland ;) kram

Svar: HejsanJa, det är jättekul, har verkligen fastnat för det.

Kram
Helena Brynte

Postat av: Kerstin

Publicerad 2021-05-29 18:05:06

Har så mycket sorg Både ny och gammal Hamnade på din blogg bara . Och beundrar din kämpaglöd Känner mig så ensam i min sorg

Svar: HejsanJag vet inte vad din sorg kommer sig utav......jag vet bara att jag emellanåt tror att min egen är på väg att lätta då och då - men sedan kommer den tillbaka med full kraft. Kanske i lite annan form och skepnad.....men tillbaka kommer den när jag minst anar det.....
Men jag vet också, att trots saknaden, så upplever jag stunder av lycka - jag bara önskar att det kunde vara oftare.

För tillfället så är det så många delar i mitt liv som är riktigt dåligt....och jag vet inte när det kommer att bli bättre - men sorgen blir starkare när livet går en emot, och jag saknar min man ännu mer......

Kram till dig
Helena Brynte

Postat av: Kerstin

Publicerad 2021-06-03 18:33:04

Tack för svar . Hinner inte återhämta mig mellan sorgerna. Förlorat så många i denna j-a sjukdom . Inga barn . Jobbar dock med barn på förskola. Och glad för de är här och nu, och hjälper mig att också vara det.

Svar: Ja.....många i min närhet har den vidriga sjukdomen också skördat.....och ovanpå det så mycket annat elände.....Ibland är det så svårt att finna ngt positivt.....
KRAM
Helena Brynte

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela