cancerborjantillslutet.blogg.se

Min stora kärlek och mannen i mitt liv, har drabbats av det värsta - en obotlig och aggressiv hjärntumör (Glioblastom multiforma, grad 4). Denna blogg kommer att handla om mig, antagligen blir den inte så positiv, men det blir min "ventil" - i en vardag som tagit en drastisk vändning. Tillägg: Den 4/6-2019, vid klockan 16 på eftermiddagen, så somnade mitt livs kärlek in. Lugnt och stillsamt med mig och barnen närvarande. Efter 400 dagars kamp mot sjukdomen, så orkade hans kropp inte mer.

Pontus, Elin & jag - remisser skickade......

Publicerad 2021-01-24 23:19:09 i Allmänt,

Jag som aldrig varig hypokondriskt lagd, lever numera med en tro att minsta lilla är något riktigt dåligt (läs cancer)
Och det är skitjobbigt att leva med dom tankarna….
Just nu är 100% av familjen, inne i sjukvården, av olika anledningar.

För typ 7-8 år sedan, hade jag en plommonstor ”knöl”  i närheten av naveln som ”poppade” ut då och då, gjorde skitont, men gick att trycka tillbaka. Gick till läkare och fick ett ultraljud (han var övertygad om att det var ett bråck, eller hål i bukhinnan). Det enda man hittade var gallsten (ett helt ”grustag” enl. läkaren). Opererade bort gallblåsan, men problemet m knölen som poppade ut har fortsatt, men väldigt sällan, typ 1-3 ggr/år. Men så, för 3 veckor sedan så dyker liknande ”fenomen” upp (inget "plommon", mer en oformlig "sak"), på ett annat ställe i magen. Fick nästan panik då det gjorde skitont och knappt gick att ”trycka tillbaka”. Efteråt var jag alldeles öm och hade ont, ända upp mot levern. Det onda satt i i flera dagar och var som ett tryck från insidan. Gick till läkaren som skrev en remiss till ultraljud. Vissa dagar känner jag nästan ingenting, andra dagar blir jag emellanåt begränsad i hur jag rör mig, för att jag känner det här trycket, och att ”något” är på väg att poppa ut. Japp - såklart jag har någon allvarlig sjukdom, det fattar ju vem som helst….😳

Sonen fick in en metallflisa i handleden, någon månad innan jul, på jobbet. Han trodde hade lyckades dra ut den men efter några veckor så fick han nervsmärtor ut i ett finger och hade problem att belasta handen i vissa vinklar. Jag tjatade iväg honom till läkaren, och efter en remiss till en ortoped, inväntar han nu en operationstid, då det fanns en metallbit kvar som ligger vid något nerv.

Sedan har vi Elin…..hon har börjat läspa till och från, börjar få svårt att säga R…..och dessutom tappar hon ord ibland, och ord kommer ut konstigt, ibland så konstigt så man inte förstår vad hon menar. Yr blir hon dessutom väldigt ofta. Självklart blev jag livrädd, och bokade en läkartid. Väl där så berättar hon att hennes vänner & klasskompisar ibland inte förstår vad hon säger, för att hon säger konstiga ord och är otydlig. Blodtrycket var 102/60, så det är iof inte så konstigt att hon blir yr (jag har också lågt blodtryck). Remiss skickad för magnetröntgen av hjärnan - ja, jag är fruktansvärt orolig😔

Undrar om det är jag som ”förstorar” saker, pga allt som hänt, men samtidigt kan jag ju inte nonchalera det…..jag vill bara få allt överstökat….vill inte att det ska vara något allvarligt….vill bara komma vidare….vill bara kunna slappna av mentalt….någon gång….
Ibland känner jag mig fullständigt jäkla slut i psykiskt, men inser att en del av det såklart beror på mig själv, just för att jag går och oroar mig för en massa saker (oftast i onödan). Blir såååå trött på det beteendet, men det finns ingen on/off knapp tyvärr….

 

Har gått igenom en massa gamla fotografier och andra saker, och hittade denna. En tavla jag gjorde till Uffe (innan barnen fanns) med bilder på "familjen", dvs mig, katten Torsten, och hästarna Pelle & Minos - så att vi skulle vara "med" honom på turnéerna. Den tavlan har åkt med i hans toolbox över stora delar av världen.💗

Det positiva i allt elände är iaf att jag har fått med Elin till gymmet, och att hon är svinduktig. Oj vad hon kämpar på och biter ihop, jag är imponerad. Av 14 lediga dagar vid jul, så tror jag hon och jag tränade 9!
 
Förra året lade vi (mest Pontus och jag) ett pussel på 2500 bitar. Han övertalade mig att köpa ett på 4000 bitar, med argumentet att det är "enklare" och kommer att gå "snabbare" att lägga....
Fattar inte att jag gick på det.....
Fick åka till Bauhaus och köpa en skiva att lägga pusslet på - det blir liksom hur stort som helst (om det blir klart någon gång....)
 
Tycker att det är så trist att jag är så mörkrädd, det är såååå mysigt att sitta och titta på stjärnorna i det varma vattnet. Uffe och jag tog alla tillfällen till det, så länge han orkade. Men ensam i mörkret....nä...så man får passa på under dagtid.
 
Elin mötte upp mig på jobbet en dag i början på januari, och i förra veckan hittade jag denna lapp inne i ett av mina skåp - älskade unge 💗
 
 
KRAMA LIVET💜
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2021-01-27 07:38:01

Jag har blivit likadan efter min mans död, skvätträdd..var tidigare rätt trygg och tänkte att allt ordnar sig. Det är stor skillnad jämfört med då maken levde för då var vi alltid två om det var något trassel. Livet kan liknas vid en skidbacke, lössnöåkning med sol och varmt väder men sen måste man klättra upp igen hela backen med skidorna på ryggen, svettig och med full snöstorm. Jag tog lössnöåkningen allt för givet tidigare.

Svar: Ja, det har man ju verkligen fått lära sig den hårda vägen - (lite som ett mantra:
TA INGET FÖR GIVET
- föränderligt är livet

Att behöva ta alla dessa beslut själv, som jag alltid kunnat bolla med Uffe. Han hade så kloka tankar om allt (nåja....nästan allt iaf....). I dagsläget känns det som om jag aldrig kommer att förlika mig med att jag, ensam, alltid kommer att fatta besluten. För just nu känns det som om jag alltid kommer att vara ensam, vissa dagar har jag en accepterande inställning det faktumet, andra dagar blir jag bara nedstämd och ledsen när jag tänker på det....
Mrs Ordinary

Postat av: Katarina

Publicerad 2021-02-01 22:53:03

Du kommer att fixa det tjejen ❤️🥰

Svar: Tack snälla. Tiden läker inte alla sår, men man kan plåstra om dom längs med vägen.
Kram ❤️
Mrs Ordinary

Postat av: Katarina

Publicerad 2021-02-22 21:45:27

Hur går det för er?

Svar: Hejsan
Det går ok...är nere i en svacka nu, men gläds åt att dotterns hjärnröntgen var utan anmärkning. Det var en anspänning att vänta på det svaret.
Hoppas det är fint m dig.
Kram
Helena Brynte

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela