cancerborjantillslutet.blogg.se

Min stora kärlek och mannen i mitt liv, har drabbats av det värsta - en obotlig och aggressiv hjärntumör (Glioblastom multiforma, grad 4). Denna blogg kommer att handla om mig, antagligen blir den inte så positiv, men det blir min "ventil" - i en vardag som tagit en drastisk vändning. Tillägg: Den 4/6-2019, vid klockan 16 på eftermiddagen, så somnade mitt livs kärlek in. Lugnt och stillsamt med mig och barnen närvarande. Efter 400 dagars kamp mot sjukdomen, så orkade hans kropp inte mer.

Just nu - ÅNGEST, vill hem.

Publicerad 2019-07-07 01:54:38 i Allmänt,

Börjar skriva detta blogginlägg redan vid 18....extremt tidigt för att vara mig. Eller - snarare kanske sent - brukar ju skriva vid 4 på mornarna...men å andra sidan kanske jag avslutar det vid den tiden...


Nåväl, idag var dagen D på ngt sätt. Dagen då mitt sämre jag, förlorade mot mitt bättre (hoppas jag). 

Den här resan är min 50-årspresent till mig själv (känner att jag måste rättfärdiga den för mig själv, rent ekonomiskt. Bouppteckningen är inte klar än, men den ser ju inte speciellt positiv ut - tur jag åker innan den är färdig...).


Med otroligt motstridiga känslor så åkte jag hemifrån vid 12.30....mot Skavsta. 

Självklart - med min tur, hamnade jag i köer i Södertälje och söderut. Stod helt still till och från. Och lika självklart grottade jag ner mig i min egen olycka och började gråta. Det är verkligen inte några stora motgångar som får mig att bryta ihop. Det räcker m minsta lilla sak 😖


Kom fram iaf, till slut, och letade rätt på Micke & Helene. Beställde en Cesarsallad och ett glas rosé och "landade" lite. Checkade in väskan så småningom och träffade på en del andra bekanta. Ett glas rosé till och sedan bordade vi. 

Gillar ju INTE att flyga och hade väldigt gärna haft Uffes hand att hålla i vid starten (och kommande landning). Nu har jag en extremt snorig man bredvid mig - hoppas jag slipper bli smittad...


Hann i princip bara komma upp i luften så var det som om ngn slog ngt hårt i huvudet på mig. Nu snackar vi inte känslan av att sticka hål på en ballong, snarare en strumpsticka i en luftballong. Såååå extremt trött. 

Slumrade till en stund men när man inte ens kan fälla sätet det minsta så är det svårt att sova. 

Sitter inte bredvid ngn jag känner och det är på gott och ont. Det som är bra är att jag tvingas att brottas m mina egna tankar och känslor, det som är dåligt är att jag tvingas brottas m mina egna tankar och känslor.... 😳

Längtar SÅ mkt till den dagen när jag kan vara "här och nu", leva i nuet....inte "bara vara" och i tanken konstant vara i det förgångna. 

Längtar till den dagen då jag kan släppa alla ledsna tankar, sparka iväg det dåliga samvetet och bara anamma LIVET!

Det var mycket, mycket länge sedan jag gjorde det...undrar om jag någonsin gjort det fullt ut?


Kan iaf konstatera att packningsmetoden i min resväska är en total kopia av hur mitt inre känns. Fullständigt kaos med andra ord. 

Känslorna åker berochdalbana och är en blandning av en längtan av att "komma bort", dåligt samvete (japp - IGEN 😱 ) för att jag ska göra ngt trevligt/kul när jag "borde" sörja, en enorm saknad och en lika enorm ensamhetskänsla. 

Uffes vigselring sitter på mitt högra ringfinger. På så sätt känns det som om han är med mig trots allt. Han ville ju så innerligt att jag skulle åka. 

(null)

Hoppas jag inte tapppar den

Har en plan på att smälta ner hans ring och mina och sedan låta göra en berlock att ha i halsbandet. Har kollat runt på en del guldsmeder och hittat en som känns bra. En liten trist detalj är dock att det första mötet, där man bestämmer hur berlocken ska se ut, kostar hela 1500:-.... undra vad hela kalaset går på 😱

Ja, ja - när jag vinner miljonerna så får jag fixa det!


Har installerat mig i lägenheten nu och kämpar SÅ hårt för att inte bryta ihop fullständigt. Just nu vill jag bara packa ihop allt och åka hem direkt. 

Ensamheten kom som en stor fet jävla käftsmäll - ångesten gräver in sina klor jävligt djupt just nu. Semester hade vi ju TILLSAMMANS... ALLTID❤️

Jag vet att jag KAN åka hem om jag vill, men om jag skulle vika ner mig och göra det, då skulle jag aldrig kunna göra ngt på egen hand framöver. 

Jag vill ju inte vara den som drar ner stämningen så jag drar mig lite för att gå över till de andra just nu....

Känns så hemskt att uppleva sig så ensam när man har så otroligt många fina vänner - men det fanns liksom bara en Uffe. Och det är precis som om NU, fattar jag än mer hur framtiden utan honom kommer att gestalta sig 😢

Tänk om jag bara kunde ringa honom. 

Älskade, älskade sonen fick ta en del av min ångest via sms, och hans svar blev:

"Du vet att det bara är att ringa om du vill prata."

Hur fin son har inte jag?

Tyvärr vågar jag inte ringa för då skulle jag bryta ihop fullständigt. 

Har nog aldrig känt så stor ångest i hela mitt liv. Önskar jag hade bett läkaren om ngt ångestdämpande innan jag åkte. 

Kan ju tyckas hur töntigt som helst att jag, en 50 år gammal 2-barnsmorsa, som är på en veckas solsemester - ska ha ångest för det...men så känns det just nu iaf. Få se om ett par dagar när jag "landat" lite. 


Har nu suttit och druckit lite bubbel på altanen hos ngr bekanta till M & H (dom var såklart också där). Kändes lite bättre efter ett par glas vin och trevligt umgänge. 

Men emellanåt känner jag mig verkligen som en betongmur m fin graffiti....så fin på utsidan - men insidan är onåbar, den syns inte. Min insida spelar liksom inte i samma liga som min utsida. 


Bröt ihop totalt....när jag kom tillbaka till min lilla lgh Gråtandes pratade jag högt till Uffe och berättade hur mkt jag saknar honom och att det här ju skulle vara VÅR resa. Sedan sjönk jag riktigt lågt....genom att ringa min kloka son. Gråtandes förklarade jag att det är hemskt att känna sig så ensam. Och ja - jag tycker det är att sjunka lågt, som mamma, att ringa och snörvla i den stackars sonens öra. Klok som en bok är han iaf "Du ska iaf inte komma hem", sa han. Kände mig bättre till mods när jag pratat med honom. 


Tryckt i mig en insomningstabletter och en sömntablett. Bara att hålla tummarna. 


KRAMA LIVET (jag försöker verkligen😢)



Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2019-07-07 09:10:27

Många kramar och tackar till dig!
/Anna (en för dig okänd läsare)

Svar: Tack och kram tillbaka
Mrs Ordinary

Postat av: Caroline

Publicerad 2019-07-08 05:53:19

Jag har själv varit i din situation.
Jag blev inte lämnad ensam efter sjukdom utan efter en olyckshändelse.
Med tiden blir det lättare och du kommer finna ett nytt sätt att leva på, även om det tar tid.
Livet blir inte alltid som man tänkt sig men det betyder inte att det blir dåligt, bara annorlunda.
Under ytan finns alltid saknaden och sorgen över det som aldrig blev. Men det blir hanterbart.
Tack för att du delar med dig.

Svar: Tack snälla för att du delar med dig. Så skönt att höra andra som gått igenom en stor förlust, och ger mig hopp om att det finns ett ljus bortom allt mörker.
KRAM
Mrs Ordinary

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela